About
us
more
than 30 years of experience and competence in the field of art
conservation and museum framing standard
Professional
Training
Harvard University, Center
for Conservation and Technical Studies
University
of Cambridge, Hamilton Kerr
Institute
Bryn Mawr College,
USA, History of Art.
Kunstmuseum Basel;
Kunstmuseum Bern;
Schweiz. Landesmuseum; Swiss
National Museum
Conservation
treatments
carried out on works of art from the following collections and
institutions:
Balboa Art Conservation
Center, San Diego Denkmalpflege des Kantons Zürich
Hilti
Art Foundation, Schaan
Historisches u.
Völkerkundemuseum St. Gallen
Hochbauamt
der
Stadt Zürich
EMPA St. Gallen
Fine Arts Museums
of San Francisco
Frans
Halsmuseum, Haarlem;
Hallen für
neue Kunst, Schaffhausen;
Kunstmuseum Basel;
Kunstmuseum Bern;
Kunstmuseum
Liechtenstein
Kunstmuseum des Kantons Thurgau, Kartause Ittingen;
Kunstsammlung der Bank Bär;
Königliche
Sammlung, Grossbritannien; Liechtensteinisches
Landesmuseum, Vaduz;
Migros Museum
für Gegenwartskunst; Polenmuseum Rapperswil;
Portland Art Museum, USA;
Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein;
Schweizerisches
Institut für Kunstwissenschaft;
Schweiz.
Landesmuseum,
Seedamm-Kulturzentrum,
Pfäffikon;
Stedelijk Museum
Amsterdam,
Ortsmuseum zur
Farb, Stäfa;
Villa Patumbah Zurich
(ARGE f3m:
aaf; Fabian Restauratoren GmbH; Fischer Restaurierungen GmbH; Lorenzi
und Meier AG)
Publications
and Talks
2018 Authentication in
Art Congress, The Hague, June Tracing the source: lead isotope
research on Rubens, Van Dyck and Jordaens
Daniel
Fabian, Andreas Franz, Beat Fischer u. Peter Meier: „Die Freilegung der
mehrfach überstrichenen Malereien in Vestibül und Wintergarten” in Die
Villa
Patumbah in Zürich – Geschichte und Restaurierung. Zürcher
Denkmalpflege,
Monographien Denkmalpflege 7, Amt für Raumentwicklung, Kantonale
Denkmalpflege,
Kanton Zürich, Baudrektion 2014.
D.
Fabian, Andreas Franz,
Beat Fischer, Peter Meier: Dokumentation Patumbah Los 3 „Vestibül und
Winter- garten“ Restaurierung 2011-2012,
ARGE f3m z. Hd. Kantonale Denkmalpflege 2013.
D.
Fabian: Einblick in die
Restaurierung von KunstwerkenVolkshochschule
Stäfa und Umgebung 2013 Kurs 62E.
D.Fabian: Skalpell, Meissel, Pinsel & Co.
Referat Rotary Club Küsnacht 2012
D. Fabian, G. Fortunato,
Tracing White In: European Trade in Materials, Archetype London 2010.
D.
Fabian: Über die Restaurierung von Kunstwerken –
ein kleiner Rundgang. Referat. Rotary Club Meilen, 2008.
D.
Fabian: Dirt Wind & Fire – Sofortmassnahmen
nach einem Brandfall Zeitgenössischer Kunst. Referat SKR Jahrestagung
„Aus den
Flammen gerettet“ Lugano, 2006.
D.
Fabian: Aspekte des Reinigens von
Gemäldeoberflächen.Referat, Hochschule der Künste, Bern, Fachbereich
Konservierung und Restaurierung. 2006.
D. Fabian, V. Köppel, G.
Fortunato
Following the trace of lead white pigments in 17th century paintings.
EU-ARTECH
Workshop on Seventeenth Century Northern European Painting Techniques,
to be
held at the National Gallery London on December 12th 2005.
G. Fortunato, A. Ritter, D.
Fabian,
Highlights of Analytical Chemistry in Switzerland Investigations of
Ancient
Lead White Pigments using Lead Isotope Abundance Ratios Chimia 2005,
59, No. 4
177.
G. Fortunato, D. Fabian, A.
Ritter,
Old Masters Lead White Pigments: Investigations Of Paintings From The
16th To
The 17th Century Using High Precision Lead Isotope Abundance Ratios
Analyst /
Royal Society of Chemistry 2005, 130(6), 898 - 906.
D.
Fabian
Über das Restaurieren von Kunstwerken – Kulturkreis Zumikon. Referat
18. Januar
2005.
D.Fabian,
G. Fortunato,
Lead-isotope ratios of lead white in paintings of the
seventheenth-century,
oral presentation, "Peter Paul Rubens Technologie und Restaurierung",
Wissenschaftliches Kolloquium in Braunschweig, Deutschland,
1./2.Oktober 2004.
D.
Fabian, G. Fortunato,
Bleiweiss-Isotopenanalyse an Gemäldeproben des 17.Jahrhunderts –
Zwischenbericht eines laufenden Projektes ZKK 2/2004 371 - 379.
D.
Fabian, G. Fortunato, Bleiisotopen-Verhältnisse
in Pigmentproben aus Gemälden des 17.Jahrhunderts, NIKE 2-3/2004.
G. Fortunato, D. Fabian,
Assessing the origin of white lead pigments from the 17th century using
high
precision lead isotope abundance ratios and trace elemental analysis. Vortrag
Venedig Okt. 2003.
D.
Fabian,
AxaArt AON Kunst auf Reisen, Tagung, Zürich 2003.
D.
Fabian,
Referat am Symposium des Rubenianum in Antwerpen. Rubens’ Painting Practices.
Vortragthema : The Conversion of St. Paul – Technical Observations on
Selected
Paintings by Rubens in The Collections of the Prince of Liechtenstein.
2000.
(Publikation geplant)
D. Fabian,
De Jongelingen in de gloeiende Oven - Examination of a large panel
painting by
Pieter Pietersz". In: Restoration under Observation – A tribute offered
to
Derek Snoep on his retirement from the Frans-Halsmuseum , Haarlem 2000.
D.
Fabian,
Wan eim ein geschossener Pfeil im Lieb ist plieben -Technologische
Untersuchung
zu Rubens' Venus vor dem Spiegel aus den Sammlungen. des Fürsten von
Liechtenstein. In: L’Amour de l'Art. Hommage an Paolo Cadorin. Parole di
Charta XIII,
Mailand 1999.
D.
Fabian,
Aspekte des Restaurierens. Seedamm-Kulturzentrum Bulletin, 1991.
H. Samuels, P. Samuels, J. Samuels, D. Fabian,
The Technique of the Painters of the American West, The Wellfleet
Press,
Secaucus, NJ, USA, 1991.
Bindemittel
in der Staffeleimalerei des 19.
Jahrhunderts. Mitarbeit am Nationalen Forschungsprogramm 16: Methoden
zur
Erhaltung von Kulturgütern des Schweizerischen Nationalfonds zur
Förderung der
wissenschaftlichen Forschung. 1989.
J. Samuels, Nathan Stolow
The Museum Climatology and Visitor Use Study Project at Hearst Castle.
Western
Association for Art Conservation Newsletter 1987.
D. Fabian
Man with
a Beer Keg, attributed to Frans Hals. Technical Examination and some
art-historical comments. Fogg Art Museum, Harvard University 1984.
D. Fabian
A Study of panel paintings from the earliest beginning to 1640.
Hamilton Kerr
Institute, University of Cambridge 1982.
Memberships
AIC
American Institute for
Conservation
ICOM International Committee for Museums
IIC International Institute
for Conservation
SKR Swiss Association for Conservation and
Restoration
Member
of speciality group modern and contemporary paintings
founding
member and co-coordinator of speciality group architecture and
historical monuments
speciality group of distaster
preparedness
and
emergency response
WAAC
Western Assoc. for Art Conservation
SVRB Swiss Framer's Assoc.
Languages
German,
English, French, Italian, Arabic (A1/A2)